Vet du forskjellen på effekt og energi?

(Publisert 18. september 2019 av Sara Ambjørndalen)

 

Mange blander disse to, og det er kanskje ikke så rart hvis man ikke er fysiker. Likevel er dette viktig når man skal velge riktig ladeanlegg til borettslaget eller sameiet.

Personlig liker jeg analogien mellom effekt og hastighet samt energi og strekning. Hvis du har en avtale om 1 time som er 5 km unna, må du reise i 5 km/t for å rekke avtalen. Kanskje du somler bort en halvtime på å gjøre deg klar, da må du skynde deg og bevege deg dobbelt så raskt, altså 10 km/t.

Med andre ord, jo raskere du beveger deg jo større avstander dekker du på et gitt tidsintervall. På samme måte, jo høyere effekt du lader på, jo raskere blir elbilen fulladet. Naturlignok er størrelsen på bilens batteri konstant, altså energimengden på batteriet når det er fulladet (tenk på størrelsen på drivstofftanken på en bensinbil). Hvis du har god tid kan du dermed lade på lavere effekt.

Ved innstallering av ladeanlegg er det viktig å avgjøre totalt tilgjengelig effekt til lading, eller effektbudsjettet. Dette skal garantere tilstrekkelig strøm i det sjeldne tilfellet at alle bilene lader samtidig. Videre er det lurt å bruke løsninger som disponerer denne effekten best mulig til et hvert tidspunkt. Movel tilbyr både aktiv og dynamisk laststyring å oppnå en optimal strømstyring.

Dynamisk laststyring

Dynamisk laststyring sikrer effektiv bruk av tilgjengelig strøm i ladeanlegget. Ladestrømmen deles likt mellom bilene. Dersom ladesystemet i en periode er tungt belastet og det ikke er nok strøm til at alle bilene kan lade samtidig, vil Movels systemet iverksette rundgangsfordeling. Det vil si en køfunksjon i systemet som tildeler hver bil en plass i køen. Bilene fremst i køen blir gitt en mengde strøm, for så å bli flyttet bakerst i køen. Alle bilene roterer slik at alle får ladestrøm. Over natten vil alle få strøm nok til neste dags behov.

Aktiv laststyring

Dersom det ikke er tilstrekkelig strøm i boligsammenslutningen til å forsyne alle p-plassene, har Movel teknologi som «leser» når det er ledig kapasitet i bygget – og gir den til bilene. Aktiv laststyring kan være det som skal til for å utsette eller slippe kostbar oppgradering fra nærmeste trafostasjon.