Referanseprosjekter


Movel har installert en rekke ladeanlegg i boligselskaper og som vi i dag har driftsansvaret for. Referansene under er noen eksempler. Alle våre anlegg har dynamisk laststyring. Er det knapt med strøm (effekt) tilgjengelig, har vi installert aktiv laststyring slik at bygget og boligene prioriteres før bilene. De som lader, betaler for det faktiske forbruket.

Borettslag på Røa i Oslo

Antall p-plasser: 210
Type: Garasjeanlegg
Garasjeanlegget ligger under fire boligblokker og er rundt 300 meter langt. Som felles infrastruktur ble det valgt strømførende skinne med inntil 7,4 kW tilgjengelig per p-plass. Dette er Norges første store ladesystem klargjort med ISO15118. Etterhvert som flere beboere har fått seg ladbar bil i borettslaget har aktiv laststyring kommet godt med og forsinket behovet for å oppgradere infrastrukturen.

Borettslag på Etterstad i Oslo

Antall p-plasser: 12
Type: Uteplasser
I Etterstad er det 12 p-plasser og en effekt på 7,4 kW per p-plass. Her får beboere som ønsker ladebrikker og gir dem tilgang til lading, uten at de har en fast plass. Beboerne utøver god folkeskikk og bruker p-plassene kun til lading.

Borettslag på Rosenhoff i Oslo

Antall p-plasser: 26
Type: Uteplasser
Ladeanlegget på Rosenhoff har 26 p-plasser ute med en effekt på inntil 7,4 kW per p-plass. Dette er trolig er Oslos flotteste, utendørs ladeanlegg i et borettslag og har til med vært på NRKs Østlandssending.

Grefsen Stasjon i Oslo

Antall p-plasser: 100
Type: Garasjeanlegg
Siden 2017 har Movel hatt driftsansvaret i alle nye boligbygg JM har satt opp i Norge. Prosjektet Grefsen Stasjon er ett av mange. Her er det flere 100 p-plasser og effekt inntil 11 kW per p-plass. Vi er stolte av å ha JM som samarbeidspartner.

Borettslag på Vålerenga i Oslo

Antall p-plasser: 31
Type: Garasjeanlegg
I sameiet på Vålerenga er det knapt med strøm tilgjengelig til ladeanlegget. For å unngå kostbar oppgradering fra nettstasjon ble det derfor installert aktiv laststyring. Det vil si at boligene prioriteres før bilene, men bilene får likevel nok.